Palvelumuotoilu

Palvelumuotoilu ja meidän tapauksessamme erityisesti digitaalinen palvelumuotoilu, on prosessi, jota noudattamalla autamme asiakkaitamme luomaan uusia- tai kehittämään olemassa olevista tuotteista ja palveluista entistä parempia.

Pyydä tarjous palvelumuotoilusta
Pyydä tarjous palvelumuotoilusta

Mistä palvelumuotoilussa lähdetään liikkeelle?

Uutta tuotetta tai palvelua suunniteltaessa lähdetään liikkeelle hypoteesistä eli suoraan sanottuna pelkästä arvauksesta, että minkälainen olemassa oleva markkina voisi olla. Me olemme ammattilaisia jotka auttavat sinua selvittämään kuinka hyvin hypoteesisi pitää paikkansa.

Kaikki projektimme lähtevät liikkeelle siitä, että tutustumme huolella asiakkaamme olemassa olevaan  liiketoimintaan ja selvitämme minkälaisista palasista se koostuu.

Taustatutkimuksen avulla selvitetään sekä listataan ylös palveluntarjoajan ja potentiaalisen asiakkaan välisiä potentiaalisia kosketuspisteitä. Siis sitä, että miten ja missä hypoteesia voidaan lähteä tutkimaan. Olennaista on myös tutustuminen kilpaileviin palveluihin, mikäli sellaisia on olemassa.

MVP eli minimum viable product, tarkoittaa yksinkertaisinta mahdollista ratkaisua. Jos kyseessä on digitaalinen tuote tai palvelu, sen kysyntää on mahdollista testata hyvin nopeasti. Usein jopa pelkän laskeutumissivun ja kevyen mainoskampanjan avulla.

Jotta alussa määritettyä hypoteesia sekä sen pohjalta rakennettua MVP:tä on mahdollista testata, on äärimmäisen tärkeää, että siirrytään mahdollisimman nopeasti toimiston seinien ulkopuolelle. Ulkomaailma on kuitenkin ainoa paikka, jossa asiakkaat oikeasti viettävät aikansa ja missä on mahdollista kerätä palautetta oikeilta ihmisiltä.

Yleisin virhe joka uutta palvelua lanseeratessa tehdään on usein se, että siihen rakennetaan valtava määrä ominaisuuksia ennen kuin sitä on kertaakaan testattu oikeiden asiakkaiden avulla. Kun tuotteet ja palvelut suunnitellaan asiakkaan tarpeet edellä ja niitä testataan mahdollisimman aikaisin, on mahdollista luoda poikkeuksellinen asiakaskokemus.

Kun työskentelet meidän kanssamme, käytämme kaiken keräämämme tietotaidon siihen, että saamme rakennettua liiketoimintaasi tukevia tuotteita ja palveluita.

Kuinka Devolutionin palvelumuotoilu etenee?

1.

Määritetään tarkka tutkimusongelma ja selvitetään sen tuomat mahdollisuudet

Tutustumme uuteen ideaasi, nykyiseen liiketoimintaasi ja autamme määrittämään joukon testattavia hypoteeseja.

 

2.

Tutkitaan olemassa olevaa kohdeyleisöä tai lähdetään selvittämään sitä

Missä kohdeyleisösi viettää aikansa? Keitä he oikeastaan ovat? Miten heidät saadaan reagoimaan?

3.

Rakennetaan yksinkertaisin mahdollinen ratkaisu (MVP)

Helposti testattava digitaalinen tuote, jossa on ainoastaan pakolliset ominaisuudet – ei mitään ylimääräistä.

4.

Viedään prototyyppi ulkomaailmaan, testataan sitä ja kerätään palautetta

Tuote on harvoin kerrasta valmis. Tyypillisesti se vaatii useampia iteraatiokierroksia ja joskus pitää palata täysin alkupisteeseen.

5.

Tuodaan uusi tuote tai paranneltu palvelu markkinoille

Kun tuotetta on testattu riittävästi ja se herättää positiivisia reaktioita, on turvallista siirtyä myös laajemman yleisön eteen.

Ota yhteyttä ja kerro kuinka voimme auttaa

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mitä on palvelumuotoilu? Entä digitaalinen palvelumuotoilu?

Palvelumuotoilu on iteratiivinen, käyttäjälähtöinen lähestymistapa, jonka avulla suunnitellaan potentiaalisen asiakaskunnan tarpeisiin ja toiveisiin sopivia tuotteita ja palveluita.

Palvelumuotoilu on suhteellisen uusi ala, joka keskittyy käyttäjien ja asiakkaiden palvelukokemuksen parantamiseen. Olennaista on, että käyttäjien tarpeet asetetaan aina etusijalle! Tämä sisältää kaiken, aina ajasta ennen ensimmäistä yhteydenottoa, palvelun helppokäyttöisyyteen ja siihen, mitä tapahtuu palvelun käytön jälkeen.

Palvelumuotoilijat pyrkivät ymmärtämään käyttäjien erilaisia tarpeita ja luomaan sen pohjalta joko uusia- tai parantamaan radikaalisti olemassa olevia palveluita. Tavoitteena on, että käyttäjän tarpeisiin voidaan vastata mahdollisimman tehokkaalla tavalla. Mieluiten paremmin kuin käyttäjät osasivat itsekään toivoa ennestään.

Yhtenä parhaista esimerkeistä onnistuneen palvelumuotoilun suhteen toimivat Steve Jobsin Applelle kehittämät tuotteet. Esimerkiksi iTunes, iPod, iPhone ja Mac, jotka ovat pysyvästi muuttaneet mm. musiikkialaa, matkapuhelinliiketoimintaa sekä kannettavien tietokoneiden markkinaa.

Hyvällä palvelusuunnittelulla voi olla suuri muutos ihmisten elämään. Se voi helpottaa heidän saamaan tarvitsemansa palvelusta ja tehdä vuorovaikutuksestaan ​​palvelun kanssa nautittavampaa. Palvelumuotoilu voi auttaa yrityksiä myös tehostamalla palvelujaan ja parantamalla asiakastyytyväisyyttä.

Palvelumuotoilijat voivat käyttää palveluiden parantamiseen monia erilaisia ​​työkaluja ja menetelmiä. Jotkut näistä sisältävät käyttäjätutkimuksen, suunnitteluajattelun (design thinking), prototyyppien valmistuksen ja käyttäjätestauksen. Palvelumuotoilu on iteratiivinen prosessi, mikä tarkoittaa, että suunnittelijat testaavat ja hiovat jatkuvasti suunnitelmiaan käyttäjien palautteen perusteella.

Digitaalinen palvelumuotoilu on prosessi, joka on suunniteltu erityisesti digitaalisten palveluiden luomiseksi ja parantamiseksi. Siihen kuuluu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen ja heidän tarpeisiinsa vastaavien ratkaisujen suunnittelu. Käytännössä siis täysin sama prosessi kuin normaalissakin palvelumuotoilussa, ainoastaan sillä erotuksella, että siinä suunnitellaan ns. aineettomia palveluita.

Digitaalinen palvelumuotoilu voi pitää sisällään mm. ohjelmistokehitystä, design sprinttejä, prosessien kehittämistä ja hyvinkin monipuolisten sekä erilaisten digitaalisten palvelukokonaisuuksien suunnittelua ja toteuttamista. Mikäli suunnitelmissasi on uuden digitaalisen palvelun lanseeraus tai nykyisen kehittäminen, niin ole meihin yhteydessä ja suunnitellaan yhdessä tarpeitasi vastaava kokonaisuus.